FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/09/2008

Hur går man till väga för att bilda ett servitut?

Hej! Hur går man till väga för att bilda ett servitut? Vad tar man hänsyn till och krävs det något formellt papper? Kan två personer som kommer överens bara skriva ett papper om ett avtalsservitut?

Lawline svarar

Tack för dina frågor! Ett servitut kan bildas på olika sätt. Det finns dels avtalsservitut, dels officalservitut. Officialservitut bildas vid lantmäteriförrättning, vilket är mer komplicerat än avtalsservitut och kostar pengar. Servitut skall bildas vid en förrättning om servitutet är av väsentlig betydelse för fastighetens möjlighet att fungera. Ni inleder en förrättning genom att ansöka om det hos Lantmäteriet. Om ni väljer att bilda ett avtalsservitut görs det enligt reglerna i 14 kapitlet Jordabalken (se http://lagen.nu/1970:994#K14) och innebär alltså ett frivilligt skriftligt avtal mellan berörda parter. För att bilda servitut tas hänsyn till om det är ägnat att främja en ändamålsenlig markanvändning och att ändamålet är av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten. Avtalsservitut bör dock antecknas i fastighetsregistret vilket sker efter anmälan till Lantmäteriet, som är inskrivningsmyndighet. Om servitutet inte skrivs in i registret kan konsekvensen bli att servitutet inte kan göras gällande mot en ny ägare om denne vid köptidpunkten var ovetandes om rättigheten. Rättigheten blir skyddad genom att Ni skriver in den hos inskrivningsmyndigheten. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare