FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt16/11/2008

Bevisföring

Om en sköterska har ändrat ett recept till mig och jag blir kallad till förhör av polis på grund av detta, hur kan jag bevisa min oskulld emot sjuksköterskan om hon inte erkänner att hon ändrat recept?

Lawline svarar

Jag är inte helt införstådd med händelseförloppet så jag begränsar därför mitt svar till att avse vad som gäller för bevisning i svensk rätt. Enligt 35:1 Rättegångsbalken https://lagen.nu/1942:740#A3 gäller så kallad fri bevisprövning, vilket innebär att både bevisföringen och bevisvärdering är fri och behöver inte följa några formella regler. Detta innebär att det i princip står fritt att lägga fram vilka bevis som helst och rätten får fritt bedöma värdet av denna bevisning. Det betyder för ditt fall att du kan använda alla bevismedel som står till ditt förfogande för att visa din oskuld. Du kan använda både skriftlig och muntlig bevisning för att göra din ståndpunkt så trovärdig som möjligt. Vänliga hälsningar
Sara OlssonRådgivare