FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/08/2008

Kontraktsbrott andrahandshyresgäst - uppsägning!

Har hyrt ut min lägenhet i andrahand juni-aug. Min hyresgäst har \"lånat ut\" lägenheten till några, för mig okända personer. Jag har meddelat henne att hon brutit mot kontraktet och att hon omedelbart ska lämna lägenheten. Hon fick två dagar på sig. Jag har också kontaktat min hyresvärd och berättat om vad som hänt och vad jag gjort. Vad ska jag göra om hon inte flyttar ut? Har hon rätt att begära återbetalning av hyra om hon flyttar ut?

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras av hyreslagen som du finner i Jordabalkens (JB) 12 kap, https://lagen.nu/1970:994. Genrellt kan inledas med att hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån, se 12 kap., 1 §, 5 st. JB. Följande ger för handen att du inte gentemot din hyresgäst kan uppställa sämre villkor än de som följer av hyreslagen. Din hyresgäst har rätt att i sin lägenhet inrymma vänner såvida det inte innebär men för dig som hyresvärd, se 12 kap. 41 § JB. Detta innebär att det för din del är svårt att sätta stopp för att hans/hennes bekanta vistas i lägenheten som denne hyrt. Skillnad kan det dock vara om det istället är så att det rör sig om att hyresgästen har hyrt ut sin lägenhet i tredjehand. Tredjehands uthyrning är inte något som din hyresvärd behöver acceptera. Enligt 12 kap. 42 § 3 p. JB, är det en förverkandegrund att hyra ut i andra hand (tredje hand) utan tillstånd, dock skall din hyresgäst ges en möjlighet att vidta rättelse dvs, om han får personerna att flytta, kan du inte säga upp honom/henne pga att hon ”lånat ut” lägenheten. Hyresgästens möjlighet till rättelse gäller dock enbart om han hunnit få personerna att flytta innan du har sagt upp hyresavtalet. Om din hyresgäst vägrar att flytta för du föra ärendet till hyresnämnden och där få en dom på att din hyresgäst skall avflytta från lägenheten. Du bör slippa återbetala hyran då din hyresgäst har brutit mot hyresavtalet, dvs avslutet beror på en omständighet som härrör från hyresgästen och inte från dig såsom hyresvärd. Hoppas du är nöjd med svaret!
Jonatan KirkhoffRådgivare