FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/09/2008

Hur man kan avtala bort besittningsskyddet

måste jag skicka blanketten om avsägning om besittningsrätt till hyresnämnden om blanketten skrivs innan hyresgästen har bott två år i andrahandslägenheten?

Lawline svarar

Huvudregeln vid hyra är att hyresgästen har besittningsskydd. Detta får en andrahands hyresgäst då hyresförhållandet varat i minst två år i följd enligt 12 kapitlet 45 § p.1 jordabalken (se https://lagen.nu/1970:994). Varar hyresförhållandet i kortare tid än två år behöver därför ingen avstående från besittningsrätten göras. Om hyresförhållandet varar längre än två år ska o önskas besittningsskyddet avtalas bort. Detta ska hyresgästen och hyresvärden komma överens om i en särskild upprättad handling, som enligt huvudregeln ska godkännas av hyresnämnden enligt 12 kapitlet 45a § stycke 1. I andra stycket av bestämmelsen finns de undantag uppräknade där hyresnämndens godkännande inte behövs för att överenskommelsen ska gälla. Detta gäller bland annat om överenskommelsen gäller en hyreslägenhet som upplåts i andra hand och överenskommelsen träffats inom fyra år efter att hyresförhållandet inletts där innebörden i överenskommelsen är att hyresgästen inte ska ha rätt till förlängning då hyresvärden själv vill bosätta sig i lägenheten (jordabalken 12: 45a st.2 p.2b). Om ert förhållande stämmer överens med ovan nämnda undantag behöver överenskommelsen inte skickas in till hyresnämnden för godkännande. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare