FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/10/2008

Resa i väntan på att avtjäna fängelsestraff

Min fråga gäller verkställandet av en fängelsedom. Om man blir dömd till fängelse i tingsrätten och det inte föreligger skäl för häktning, dvs att man får i frihet vänta på att verkställa. Föreläggs man per automatik med ett reseförbud eller är det bara när tingsrätten begär ett sådant? Får jag lämna landet under tiden jag väntar på att gå in och avtjäna mitt straff? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Inga så ingripande påföljder sker med automatik vid en fängelsedom. Du kan fritt resa och leva som vanligt i väntan på en kallelse att inställa dig hos kriminalvården. I många fall skulle ett reseförbud kunna bli än mer ingripande än de kortaste fängelsestraffen då väntan är avsevärt mycket längre än strafftiden. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare