FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/09/2008

Samäganderätt

Om en god man är utsedd av tingsrätten att ombesörja försäljning av en fastighet med flera delägare, kan delägarna själva sälja fastigheten om de hittat en köpare och alla är överens, utan att gode mannen behöver vara inblandad ? Eller måste man först begära gode mannen entledigad hos tingsrätten ? Ärendet har dragit ut orimligt mycket på tiden och delägarna tror nu inte gode mannen kommer att kunna slutföra uppdraget.

Lawline svarar

Av 13 § i lagen om samäganderätt, https://lagen.nu/1904:48_s.1 , framgår att om delägarna efter det att förordande om auktion meddelats kommit överens om att auktionen ska inställas ska de meddela detta till den gode mannen. Förordnandet förfaller därmed utan att talan om entledigande behöver väckas vid tingsrätten. Vänlig hälsning,
Johanna NilssonRådgivare