FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/05/2006

Skadestånd vid cykelolycka

Min kompis råkade ut för en olycka när han passerade ett övergångsställe på väg till jobbet. Kompisen var stressad eftersom han försovit sig och han gick därför medvetet mot rött ljus vid ett övergångsställe varpå han blev påkörd av ett cykelbud i hög fart. Cykelbudet som pratade i mobilen vid olyckstillfället medger att han inte hade uppsikt åt det håll min kompis kom ifrån. Kompisen skadade knäet så illa att det måste opereras och vidare gick hans nya digitalkamera värd 18 000 kr som han hade i ryggsäcken sönder. Cykelbudet drabbades av hjärnskakning och hans cykel blev helt obrukbar vid krocken. Tilläggas kan att cykelbudet inte hade hjälm på sig vid det här tillfället. Vem bär ansvaret för det inträffade och kan min kompis kräva skadestånd för kameran, operationen och förlorad arbetsinkomst? Har det någon betydelse för utgången att min kompis gick mot röd gubbe? Det är ju trots allt inte olagligt att göra det, eller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Här har både din kompis och cykelbudet drabbats av skador. Troligen var cykelbudet i tjänst när olyckan inträffade vilket innebär att dennes arbetgivare är ansvarig för cykelbudet enligt det sk principalansvaret i skadeståndslagen 3 kap 1 §. För att ersättning skall kunna utgå krävs att cykelbudet har varit culpös. Vid culpabedömningen ställer man sig frågan om skadevållaren borde ha agerat annorlunda än vad han gjorde. Om det var grönt ljus för cyklisten borde han i vart fall ha sett sig om när han passerade ett övergångsställe. Enligt min mening är det dock tveksamt om cyklisten skulle anses va varit culpös, men det är upp till domstolen att avgöra detta. Vad gäller din kompis som gick mot röd gubbe skulle man kunna anse att detta är culpöst eftersom han/hon borde kunnat inse att det skulle kunna komma en bil eller en cykel. Risken för att skada skulle kunna uppkomma torde vara relativt stor. Din kompis skulle därmed kunna bli skadeståndsskyldig gentemot cyklisten enl skadeståndslagen 2 kap 1 §. Eventuellt skulle din kompis arbetsgivare bli ansvarig för din kompis handlande enl principalansvaret eftersom han/hon var påväg till sitt arbete. I de fall principalansvret blir aktuellt blir arbetstagaren endast ansvarig om synneliga skäl föreliggegr enl 4 kap 1 § skadeståndslagen. Oberoende vem som skulle bli skadeståndsskyldig kan skadeståndet jämkas enl 6 kap 1 § 2 st skadeståndslagen pga medvållande av den skadelidande.
Christina WeilanderRådgivare