FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/09/2008

Kan målsägande vara vittne?

Hej. En bekant har blivit kallad till Tingsrätten som målsägande "för ej talan" vem gör det då i så fall?. Vill istället vittna. Har blivit dragen i håret, fått ett lättare slag i ansiktet och ett rivsår i pannan. Anser inte att det är misshandel. Hur gör han. Det går väl inte att både vara målsägande och vittne ? MVH undrande.

Lawline svarar

Hej, Den beskrivna frågeställningen behnadlas av Rättegångsbalken, som återfinns http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19420740.htm, framför allt 36 kap om vittnen, 37 kap om partsutsaga och 20 kap. om åtalsrätt. Jag delar upp din fråga i två delar: Vem för talan om målsägande inte gör det? och Kan målsägande vara vittne i rättegången? Fråga 1. I detta fall har åklagaren valt att föra målsägandes talan, då det är fråga om ett brott som faller under allmänt åtal 20 kap. 2-3§§. Det är alltså åklagaren som för processen mot den åtalade och inte målsägande i detta fall. Fråga 2. Enligt 36 kap. 1§ får en målsägande inte vara vittne i rättegången trots att denne inte för sin egen talan. Det går alltså inte att kallas som vittne om man själv är målsägande. Dock har målsägande rätt att uttala sig i rättegången genom att förhör hålls med den målsägande enligt 37 kap. 1§. Då har båda parter samt domaren möjlighet att ställa frågor till målsägande som har betydelse i målet. Med vänlig hälsning,
Charlene HolmströmRådgivare