FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/09/2008

Verkan av muntliga hyresavtal

Fordras det ett kontrakt i en andrahandsuthyrning om hyresgästen ska kunna få sin sak prövad i hyresnämnden för sk. oskälig hyra? Eller räcker det att kunna påvisa att en betalning har skett till ett specifikt konto, eller att hyresgästen har varit mantalskriven på adressen?

Lawline svarar

Ett hyresavtal kan upprättas såväl skriftlig och muntligt enligt jordabalken 12 kapitlet 2 § (se https://lagen.nu/1970:994) motsatsvis. Oavsett form på avtalet är det som parterna kommit överens om lika gällande. Som jag förstått menas med "kontrakt" i frågan ett skriftligt avtal. Har ni ett muntligt avtal finns enligt ovan angivna inga hinder för er att ansöka om att få saken angående oskälig hyra prövad. Däremot kan ett muntligt avtal eventuellt göra det svårare att bevisa vad som egentligen avtalats. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare