FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/04/2006

Inom vilken tid ska en tenta vara rättad?

Hur länge får en lärare ta för att rätta en tentamen på en institution vid ett Universitet!? Institutionen är DataVetenskaplig vid Umeå Universitet. Har läst något om att inom 15 arbetsdagar skall tentamen vara rättad och meddelad till studenterna, och efter dessa dagar får läraren inte underkänna studenterna! Stämmer detta och hur kan jag överklaga om det skulle bli på något annat sätt!?

Lawline svarar

Att skriva en tenta och få den rättad är myndighetsutövning och därför blir förvaltningslagen (se http://lagen.nu/1986:223 .) aktuell. Enligt denna lag har ditt universitet serviceskyldighet och ska handlägga ärenden så snabbt som möjligt, men det får inte gå så fort att säkerheten eftersätts. En examinator kan behöva viss tid för att vara säker på att rättningen har skett rättvist och korrekt. Det finns ingen regel som anger hur lång tid denne har på sig att rätta en tenta. Dock finns det ett JO-beslut (1991-07-18, dnr 3980-1990) som anger att en tenta bör vara rättad och betygsatt inom tre veckor från tentamenstillfället och mer än två veckor innan omtentamen är. Hur stor kursen är kan emellertid också spela in. Om du finner att din examination har gått felaktigt till kan du vända dig till justitieombudsmannen eller till högskoleverket och göra en anmälan, men i första hand bör du kontakta ditt universitet eller studentkår. Mvh
Anna BergmanRådgivare