FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/05/2009

Fråga om förlängning av bostadsarrende

Hej Jag undrar, vi har ett fritidshus som vi äger mina syskon och jag, på en arrende tomt. avtalet skrevs på 49 år och det är nu 29 år kvar på avtalet. Om 29 år när avtalet ska förlängas kan arrendatorn då säga upp arrendet? Vad gör vi med huset då? vågar vi sattsa på att renovera fritidshuset? eller kan vi mista allt när avtalet löper ut? hälsningar

Lawline svarar

Hej Vid arrendetidens slut, så har jordägaren rätt att säga upp avtalet, MEN, det krävs generellt sätt en befogad anledning för detta. Enligt 5 § 10 kap JB om bostadsarrende, så har arrendatorn rätt till förlängning av arrendeavtalet om jordägaren sagt upp det, förutom om arrenderätten är förverkad (klicka https://lagen.nu/1970:994 för närmare precisering, se 10 kap), att arrendatorn i annat fall åsidosatt sina förpliktelser i sådan mån att avtalet skäligen icke bör förlängas, byggnad på arrendestället uppförts utan bygglov, jordägaren gör sannolikt att att arrendestället ska användas för bebyggelse av annat slag än det som avses med upplåtelsen eller att jordägaren i annat fall har befogad anledning att att upplösa arrendeavtalet. Detta innebär för er del, att så länge ni inte har brutit mot någon av dessa punkter eller att jordägaren har en väsentlig anledning till att säga upp avtalet, så har ni rätt till en förlängning. Mitt råd är att tala med jordägaren om denne har planer på att använda arrendestället för bebyggelse av annat slag än att arrendera ut som fritidshus, då detta är den enda anledningen som han kan använda för att säga upp avtalet efter 29 år. Annars krävs det i princip att ni på något vis betett er i strid med det ni har kommit överens om. Vänligen
Lawline Rådgivare