FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/10/2008

Kan man överklaga en skiljedom?

Hej, har genomgåttt en arvstvist där skiljeman utsedd av Tingsrätten beslutat om fördelning av arvet. Kan detta beslut överklagas i någon instans och i så fall hur?

Lawline svarar

Hej, Skiljedomar kan inte överklagas på samma sätt som vanliga domar. Vanliga domar (exempelvis från tingsrätt) kan överklagas om någon part anser att domen är felaktig på materiell grund, exempelvis om part anser att domstolen bedömt en rättsfråga felaktigt. Skiljedomar kan dock endast upphävas efter en sk klandertalan i domstol; se 34 § lagen (1999:116) om skiljeförfarande. Klandertalan förutsätter att formella fel har begåtts av skiljemannen; se exempel i 33, 34 och 36 §§ lagen om skiljeförfarande. Klandertalan väcks, enligt 43 § lagen om skiljeförfarande, vid den hovrätt inom vars domkrets skiljeförfarandet har ägt rum. Det går alltså inte att överklaga skiljedomen på (materiell) grund av felaktig fördelning av arvet. Lagen om skiljeförfarande finner Du http://lagen.nu/1999:116 Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare