Felaktig utbetalning

Hej! Vi är 16 arbetstagare som jobbar i Göteborgs Hamn som har fått felaktig lön under en 12 månaders period. Detta har startat vid en schema ändring, och då har företagets löne system varit otillräkligt. Ingen av oss 16 har upptäckt detta fel efter som vi har kraftigt varierande löner. Lönerna Kan variera från en månad till en annan med upp till 15000:-. Och vårat schema inehåller en mängd olika tillägg som gör det extra svårt att ha koll på vår lön. Vårat schema löper över en 8 veckors period med jobb på dygnets alla timmar och olika längd på arbetspassen. Därför hävdar jag att vi har tagit mot dessa pengar i god tro och någon återbetalning ej kan bli auktell. Min fråga blir då om företaget har rätt att kräva tillbaka pengarna enligt principen condictio indebiti? Jag hoppas att jag ställt frågan till rätt forum. Och är jätte tacksam för ett svar om det finns möjlighet till det innan torsdag nästa vecka. Göteborgs Hamn har kallat till förhandling om detta tosdag den 27/11.

Hoppas min frågeställning inte var för oklar.

Mvh:Håkan Sandblom

Mob:073-5315363

Lawline svarar

Hej.

Condictio indebiti är benämningen på återkravsrätten vid felaktig utbetalning. Regeln är inte lagstadgad, utan har växt fram i praxis och juridisk litteratur. Som utgångspunkt skall en felaktig utbetalning återbetalas. Från detta finns ett fåtal undantag, ett sådant undantag utgörs av fallet att betalningsmottagaren mottagit betalningen i god tro och inrättat sig därefter. Med god tro menas att arbetstagaren varken insåg eller bort inse att betalningen var felaktig. Att löneutbetalningarna varierar så pass kraftigt som beskrivs och att den till viss de består av flera typer av tillägg påverkar naturligtvis bedömningen. Också att förändringen skedde i samband med en schemaändring talar för att ni i god tro mottagit pengarna.

Att i god tro inrätta sig innebär inte enbart att faktiskt spendera medlen, utan exempelvis även att spara dem. I fokus ligger om ni har uppfattat pengarna som en vanlig del av er lön eller ej, och att ni har agerat därefter.

Påverkar bedömningen gör även den tid som har förflutit från det att utbetalningen ägde rum. Om det endast har förflutit en mycket kort tid blir bedömningen huruvida ni inrättat er eller ej mer restriktiv. Exemplifierande är rättsfallen NJA 1970 s.539 och 1994 s.177. Tilläggas kan att för det fall lönen bestäms i lag har mottagaren inte ansetts motta utbetalningen i god tro, se NJA 1942 s. 101. Även vem som genomfört utbetalningen är relevant, högre krav ställs på en näringsidkare än en konsument.

Huruvida er arbetsgivare kan återkräva medlen eller ej är helt beroende av hur lång tid som gått och framförallt hur mycket för mycket som har betalats ut. Mindre summor under perioden kan antagligen inte återkrävas, däremot blir det svårare att motivera den goda tron om beloppet blir högt.

Med vänliga hälsningar

Micael KarlssonRådgivare