FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/03/2009

Kredittid mellan företag om inget avtalats

Hej Vad är det som styr kredittiden mellan företag? Är det köparen som bestämmer om inget finns avtalat eller har köparen rätt att kräva 30 dagars kredittid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om inget avtal finns mellan köpare och angående kredittid gäller enligt 49 § köplagen (se http://lagen.nu/1990:931) och 5 § skuldebrevslagen (se http://lagen.nu/1936:81) att köparen skall betala vid anfordran, alltså när säljaren begär det. Det är osäkert vilket rådrum köparen har vid en sådan anfordran, men åtminstone skall köparen kunna göra sådana kontroller som krävs för att betalningen skall vara befriande (t ex kontroller för att se att det är rätt person som mottager betalningen). Köparen har också en rätt att vid köp erhålla varan eller att den skall ha ställts till hans förfogande i enlighet med avtalet innan betalning görs. Det finns också som utgångspunkt en möjlighet till en undersökning av varan innan betalning erlägges, såvida inte sedvänja eller omständigheterna i det enskilda fallet är oförenligt med en sådan undersökning. Att tänka på är om det finns en sedvänja mellan köparen och säljaren som innebär en kredittiden om exempelvis 30 dagar. Då kan säljaren eller köparen hävda att det varit tyst avtalat mellan parterna och därför är den giltiga kredittiden 30 dagar. Om ingen kredittid har avtalats påverkas säljarens möjlighet att kräva ränta. Enligt 4 § räntelagen (se http://lagen.nu/1975:635) kan ränta krävas först 30 dagar från det att krav på betalning har framställts. Jämför det här med om kredittid om t ex 10 dagar överenskommits i förväg, då hade ränta kunnat utgå från den 11:e dagen, enligt 3 § räntelagen. Sammanfattningsvis gäller att betalningen skall göras vid anfordran från säljaren, och köparen har som utgångspunkt inte möjlighet att kräva 30 dagars kredittid om anfordran kommer tidigare än så. Däremot skulle köparen eller säljaren kunna hävda att en viss kredittid är sedvänja mellan parterna och därför är tyst avtala mellan dem. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare