FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/10/2008

Kan man dra tillbaka ett åtal om stöld?

Hej! Om man blivit bestulen på upphittade pengar, gärningsman har erkänt och rättegång är datumlagt, går det då att ta tillbaka anmälan?

Lawline svarar

Hej, Att dra tillbaka en polisanmälan kan man visserligen göra men eftersom rättegångsdatum är lagt innebär det att åklagaren redan har åtalat den misstänkte. Åtal för stöld ligger under allmän åtalsplikt vilket innebär att det är åklagaren och ingen annan som kan dra tillbaka åtalet. Att den bestulne ångrar sig och inte vill gå vidare till domstol saknar rättslig verkan. Detta följer av rättegångsbalken 20:3. Vänligen
Alexandru MilerRådgivare