FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/11/2008

Underrättelse om brottsmisstanke

Om man anmälts för ett brott hos polis, när har man då rätt att få veta om att en anmälan mot en har skett? Är det först när förundersökningen är klar? Betyder det isåfall att man skulle kunna vara anmäld för precis vad som helst utan någon som helst vetskap om det under lång tid? Är det rättssäkert?

Lawline svarar

Hej! En person har en lagstadgad rätt att få vetskap om misstanken mot honom när förundersökningen har kommit så långt att personen anses vara skäligen misstänkt för brottet. Skäligen misstänkt är ett starkare beviskrav än ”kan misstänkas” men det är fortfarande ett relativt lågt krav, vilket gör att en gärningsman förhållandevis tidigt under processen får kännedom om misstanken. Skyldigheten att underrätta om misstanken uppkommer dock först när förhör hålls med den misstänkte, vilket visserligen gör att personen under en tid kan ha varit skäligen misstänkt, utan att ha blivit underrättad om det. En givande förundersökning pågår dock aldrig länge utan att den person som är skäligen misstänkt förhörs, vilket leder till att systemet blir rättssäkert för den anmälde. Underrättelsens syfte är att den misstänkte skall kunna utnyttja sin rätt till försvarare och även att i övrigt kunna ta till vara sina intressen. Den misstänkte får genom underrättelsen om misstanken en ändrad ställning i förundersökningen. Å ena sidan tillerkänns han vissa partsrättigheter, å andra sidan är möjligheterna större att ingripa mot honom med exempelvis straffprocessuella tvångsmedel. Vänligen
Therese JanssonRådgivare