FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/11/2008

Utmätning av makes lös egendom

Jag har en skuld på 4.5 milj kr det mesta är 14 år gammalt. Nu ska jag ha utmätning i bostaden,kan de ta min frus lcd tv 40 tum som hon har betalt och har kvitto på?Har inga flera tv apparater.Har en son på 2 år hemma.Tacksam för snabbt svar,

Lawline svarar

Hej! De kan inte ta Din frus tv under förutsättning att hon som Du skriver kan visa kvitto eller annat bevis på att den är hennes egendom. Relevant lagstiftning på området finner Du i utsökningsbalkens 4 kapitel som du finner https://lagen.nu/1981:774 . Där står uttryckt att gäldenären förutsätts vara ägare till lös egendom som återfinns i hans besittning om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan. Detsamma gäller om gäldenären bor men någon annan som kan vara ägare till den lösa egendomen. I detta fallet ser jag inte några tveksamheter än att Din fru får behålla tv:n. Mvh
Ida ForssRådgivare