FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/09/2009

Möjlighet att anmäla förtal

Min förra chef (som nu fått sparken för ekonomiska oegentligheter) har nyligen gjort en skriftlig \"anmälan\" till tre myndigheter. I den menar chefen att jag missskött mitt uppdrag som klasslärare, både vad det gäller omvårdnaden om elever och andra medarbetare. Det presenteras i \"anmälan\" grova, felaktiga och svepande anklagelser som riktas mot mig personligen, inga belägg för anklagelserna presenteras. Berörda myndigheter har redan avskrivit \"anmälan\". Jag tror chfen gjorde anmälan som \"hämd\" för min konflikt med chefen. Problemet är att chefen spred ut ryktet om anmälan. Resultatet är nu att kollegor nu anser \"ingen rök utan eld\". Finns det förutsättningar att framgångsrikt anmäla chefen för ärekränkning/förtal så min heder och rykte kan återställas?

Lawline svarar

Hej! Med ärekränkningsbrottet förtal se BrB 5 kap 1 avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Den som lämnat uppgiften ska dock inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig, eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. Denne ska också visa att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den. Det faktum att din förra chef har spridit ut rykten om anmälan dess innehåll ger dig möjlighet att anmäla honom för förtal. Eftersom uppgifterna har varit nedsättande mot ditt goda namn och rykte. I förarbeten har departementschefen anfört att spridande av oriktiga eller ogrundade uppgifter om en persons yrkesutövning eller ekonomiska förhållanden kan ofta åtkommas som ärekränkning. Därmed har du potentiellt en möjlighet att anmäla chefen. Bra att veta kan vara att du ej heller behöver på något vis bevisa att dessa påståendena i anmälningarna har lett till andra personers missaktning utan det räcker att påvisa att chefen spred dem med syfte att misskreditera dig. Straffet för förtal är böter. Brottsbalken (1962:700), BrB hittar du https://lagen.nu/1962:700 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare