FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/05/2009

Hund med aggressivt beteende fel i köprättslig mening?

Hej min son som är nyss fylda 18 år och bor hemma med mej köpe en blandras hund som är 1,5 år som han hittade på blocket. Han åkte till säljaren som sa att hunden är jätte snäll och går ihop med både barn och andra hundar och även katter. Han köpte hunden för 4000kr. Två dagar efter köpet kom hans flickvän på besök och hunden visade ett aggresivt betende mot henne han naffsade henne i handen och morrade. Efter ytterligare någon dag var min son på besök hemma hos henne och då gjorde han samma sak igen han bet henne regält i handen så en tand gick in mellan fingrarna så blodvite uppstod och vände sig sedan aggresivt mot min son och och morrade. Jag har två barnbarn 2och 8 år gammla som vi umgås med varje dag som jag nu känner att dom får inte komma hit för hunden är alldeles för o-beräklig. Säljaren har inte varit ärlig om hundens betende så min son ringde honom och ville häva köpet och lämna tillbaka hunden och få pengarna tillbaka. Inget köpekontrakt upprättades mellan min son och säljaren, han fick bara ett besiktings papper (veterinärintyg) och kvitto på pengarna.Har vi rätt att häva köpet, det har gått en vecka sedan han köpte hunden och kontaktat säljaren om hävningen av köpet . Så vad kan vi göra? Med väliga hälsningar

Lawline svarar

Hej Jag antar, utifrån ditt brev, att hunden köptes av en privatperson. Således är Köplagen tillämplig. Bedömningen av huruvida ett fel föreligger görs med utgångspunkt i vad som avtalats, 17 § 1 st. KöpL. Ett muntligt avtal är lika gällande som ett skriftligt, men innebär förstås vissa bevissvårigheter. Har man alltså avtalat att hunden skall vara snäll och barnvänlig och inte bitas är den att anse som felaktig. Att säljaren sagt detta innebär dock inte i sig att det anses som avtalat hur hunden skall vara. Min bedömning är att hundens beteende inte heller kan anses vara ett fel som uttryckts i 17 § 2 st. Jag menar inte att det finns ett normalt hundbeteende som ni kunde förväntat er att även denna skulle ha. Istället ligger Köplagens 18 § närmast till hands. Här slås fast att varan är felaktig om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper som säljaren lämnat före köpet. Säljaren har enligt dig utlovat en snäll och barnvänlig hund, vilket jag antar spelade in på din sons val att köpa just denna hund. Då den sedan visar sig vara aggressiv och våldsam är detta ett fel. Problemet är dock att det kan uppstå bevissvårigheter vad gäller säljarens eventuella utfästelser om hundens beteende och karaktär. Istället bör ni, i en eventuell tvist, rikta in er på att föra bevisning om att säljaren hade vetskap om hundens aggressiva beteende och att hunden därför inte var vad köparen önskade. I vissa fall kan detta vara enklare att bevisa än att bevisa att köparens förväntan var befogad. Lyckas man med detta kan köpet ogiltigförklaras enligt 30 § KöpL. Noterbart är vidare att din son kan ha haft en undersökningsplikt. Om säljaren uppmanade honom att undersöka hunden och han inte gjorde detta kan man tänka sig att hunden inte anses felaktig eftersom din son borde ha upptäckt det aggressiva beteendet. Det faktum att säljaren sa att den var mycket lugn och barnvänlig får dock anses minska behovet av att låta hunden ”testas” bland andra människor. Min bedömning är alltså, utan att veta mer om situationen, att din son verkar ha undersökt hunden tillräckligt med tanke på vad säljaren sa om den. Slutligen så vilka påföljder som kan bli aktuella. Hävning regleras i 30 § KöpL. För att få häva krävs att felet är av allvarlig betydelse för er. Detta är förstås en bedömningsfråga och jag menar att det faktum att ni inte kan ha hunden på grund av att era barnbarn och andra i familjen inte längre kan besöka er gör att felet är av väsentlig betydelse i detta fall. Eventuellt kan det tänkas att beteendet blir bättre av sig självt eller att det kan förbättras genom träning. Om det är möjligt kan det tänkas att säljaren väljer att försöka avhjälpa felet eller om han säljer fler hundar ge er en annan enligt 34 § 1 och 2 st. Som du förstår är det vissa fakta jag hade behövt ha för att ge ett mer precist svar. Jag hoppas ändå att du nu har fått en klarare bild av köplagens regler och hur dessa blir aktuella i ert fall. Med vänlig hälsning
Rasmus KindlundRådgivare