FrågaÖVRIGTPUL/GDPR16/03/2009

Byte av efternamn

Mitt efternamn är unikt, det är köpt och betalt i Norge. Jag vill att min exfru lämnar tillbaka mitt efternamn till vår familj. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej,

När din exfru antog ditt namn var du tvungen att lämna ditt samtycke till det. När väl samtycke lämnats och skatteverket registrerat namnbytet kan du inte senare tvinga din exfru att byta bort hennes nya efternamn. Det finns således ingen möjlighet för dig att tvinga henne att byta namn. För mer information, se 9 och 20 §§ Namnlagen https://lagen.nu/1982:670. Detta gäller under förutsättning att din exfru är bosatt i Sverige.

Med vänliga hälsningar

Andreas VinqvistRådgivare