FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt12/04/2009

Otillbörlig marknadsföring av kondom

Hej, Mitt företag StoreIT Scandinavia erbjuder vår Kungfu kondom samt kondomer med tryck. Kungfu kondomen är ett registrerat varumärke. Verksamhet är inne på 10:e året. Varje år säljs mellan 700.000st - 1.000.000 kondomer. Nu erbjuder en konkurrent kondomen KUNGEN i exakt samma typ av tryckt förpackning som StoreIT. Har han rätt till detta? Vilken åtgärd rekommenderar ni? Tacksam för ett svar. Mvh

Lawline svarar

Hej I ditt fall finns det enligt min uppfattning två möjliga vägar att gå. Dels kan du föra talan om varumärkesintrång enligt varumärkeslagen eller så kan du föra talan grundat på att din konkurrent använder sig av otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen. Det krävs en del branschkännedom (vilket jag saknar) för att veta vad som är bäst. Rent allmänt kan sägas att en talan om otillbörlig marknadsföring brukar vara en aning enklare. Men först och främst måste du fråga dig om det är värt att processa överhuvudtaget. Ofta kan en process kosta mer än det smakar ex. i form av dyra rättegångskostnader och att det är tidskrävande. Eftersom jag inte har så stor kännedom om marknaden kan jag dock förklara huvudprinciperna när det gäller de marknadsrättsliga aspekterna så får du själv dra slutsatsen om din produkt och ditt varumärke har blivit utnyttjat. I MFL 14 § anges att: ” En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda efterbildningar som är vilseledande genom att de lätt kan förväxlas med någon annan näringsidkares kända och särpräglade produkter. Detta gäller dock inte efterbildningar vilkas utformning huvudsakligen tjänar till att göra produkten funktionell.” https://lagen.nu/2008:486 Här ska göras en bedömning av om produkten är känd, har särprägel på marknaden och om det finns en risk för förväxling. Den första förutsättningen, att produkten är känd, hänger nära samman med att produkten är särpräglad. Ju mer särpräglad en produkt är, desto lättare är det för produkten att bli känd. När det gäller kravet på risk för förväxling är det helhetsintrycket vid ett flyktigt betraktande som är det väsentliga. Förväxlingsrisk föreligger om efterbildningen skapar i det väsentliga samma minnesbild hos konsumenten som originalet. Du kan även hävda renommésnyltning enligt MFL 5-6 §§, vilket i princip betyder att din konkurrent utnyttjar ditt välrenommerade märke på ett otillbörligt sätt. Det otillbörliga består enligt praxis i att ”snyltaren” till sin ekonomiska fördel utnyttjar det värde som ligger i en positiv föreställning hos konsumenterna som skapats av den andre näringsidkaren d.v.s. du. Som du hör blir det en bedömningsfråga som är tämligen svår att förutse. Processuellt kan du väcka talan hos marknadsdomstolen enligt MFL 47 § 2 st 2p, då du är en näringsidkare som berörs av marknadsföringen. Enligt MFL 23 § kan du yrka att din konkurrent förbjuds att sälja varan. https://lagen.nu/2008:486 Utan att vara någon marknadsrättexpert vill jag försiktigt påpeka att jag är aningen skeptisk till om du kan ha framgång i en process. Kung och Kungfu är ju två olika ord, med olika innebörd även om visserligen båda namnen innehåller kung. Det är helhetsintrycket som räknas. Använder konkurrenten samma symboler? Hur ser kondombranschen ut? Är förpackningen en standardförpackning? Mvh
Sven LindblomRådgivare