är detta Copyright

Hejsan

Jag tillverkar "sångkort" för försäljning, något som används av förskolor osv vid samlingar. Bilden som hör till kortet har jag själv ritat men jag undrar nu om jag kan skriva ut texten som hör till sången eller om sångtexten omfattas av copyright. Ex bild på lamm, kan jag då skriva ut hela texten till bä bä vita lamm?

Lawline svarar

Hej!

Sångtexter omfattas enligt Lag(1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk av upphovsrätt(URL 1:1). Denna upphovsrätt ger en uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar och genom det göra det tillgängligt till allmänheten (URL1:2).

Ensamrätten omfattar också verket i ändrat skick eller bearbetning i annan litteratur eller konstart eller i annan teknik.

Dock kan det finnas inskränkningar i upphovsrätten vilket skulle kunna medföra en rätt att använda någon annans text till dina sångkort.

Bland annat går upphovsrätten ut 70 år efter rättighetshavarens död enligt URL 43§vilket skulle kunna vara användbart i det aktuella fallet med Bä bä vita lamm och texter av motsvarande ålder.

I annat fall kan du kontakta till rättighetshavarna alternativt deras företrädare för att fråga om tillåtelse att återge och framställa exemplar av sångtexten.

Med vänlig hälsning.

Nils AnderssonRådgivare