FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/11/2009

Tjänst utan uppdrag

En boende efter våran gata har på eget bevåg anlitat en grävmaskinsfirma att gräva att dike på ena sidan av vägen för att som han tror rädda vägen när det kommer skyfall på sommaren. Växter och rötter från buskar är borta som gjort att vägen hållit ihop. Nu har den börjat rämna och vägen blir allt smalare. Tidigare kunde bilar mötas men nu går det inte längre. Nu har han kommit med en räkning på ca 2000 kr för oss fastboende och ca 1000 för sommarstugeägare. Vi anser att vägen blivit sämre och tänker inte betala. Har han rätt att kräva oss på betalning.

Lawline svarar

Hej,

Om jag förstår dig rätt har den här grannen grävt diket på eget initiativ. Om det inte finns något avtal mellan honom och er andra som bor vid vägen har han ingen rätt att kräva er på pengar, han har utfört en tjänst men han gjorde det inte på uppdrag av er. Ingår ni i en samfällighetsförening så kan ett beslut inom föreningen, om förvaltningen av samfälligheten vara bindande för er, men av frågan framgår det inte att grävningen skulle ha föregåtts av ett sådant beslut. Er granne bör därför inte ha någon rätt att rikta något betalningsanspråk mot er.

Hälsningar

Natalie LindgrenRådgivare