FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/05/2009

Fastighetsmäklarens ansvar vid felaktig utfästelse

Vi har köpt en villa där det i objektsbeskrivningen från mäklaren där en stor vindsyta vid flertal tillfällen beskrivs som inredningsbar. Efter att vi flyttat in i huset och närmare undersökt möjligheterna till inredning av vinden visar det sig att takhöjden är alldeles för låg för att kunna inreda ytan enligt gängse byggnormer för isolering, luftspalt mm. Vad är mäklarens ansvar för detta? Mvh

Lawline svarar

Hej I mäklarens uppdrag ingår enligt god fastighetsmäklarsed tillhandahålla alla de upplysningar samt ge köparen de råd som dessa kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen, enligt 16 § Fastighetsmäklarlagen. Om fastighetsmäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt denna paragraf, så har köparen rätt till skadestånd för den skada som till följd av åsidosättandet drabbar köparen enligt 20 §. Att döma från det ni just har beskrivit så drar jag slutsatsen att er mäklare åsidosatte sina skyldigheter antingen av uppsåt eller oaktsamhet. Om han vid ett flertal tillfällen beskrivit vinden som inredningsbar, så är det hans skyldighet att ha stöd för denna utfästelse. Av min bedömning kan ni därför få skadestånd enligt 20 §. Om ni vill titta närmre på de båda lagrummen kan ni gå in https://lagen.nu/1995:400 Vänligen
Lawline Rådgivare