FrågaÖVRIGTPUL/GDPR08/01/2009

Kan scheman utgöra personuppgifter i PUL:s mening?

Är det tillåtet, enligt PUL (personuppgiftslagen), att lägga ut skolscheman på en skolas hemsida eller är det att \"kränka\" den enskilde individen?

Lawline svarar

Hej,

Syftet med personuppgiftslagen (https://lagen.nu/1998:204) är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter. Med ”personuppgifter” avses all slags information som direkt eller indirekt är att hänföra till en fysisk person som är i livet.

Jag förstår inte riktigt din fråga, men jag utgår från att du menar att en person som schemat gäller för kan känna sig kränkt av att andra kan följa dennes ”aktiviteter”.

Enbart ett schema, utan någon angiven koppling till viss person, kan inte anses utgöra en personuppgift i lagens mening.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Kristina LjungströmRådgivare