Preskription

Hej på Er...

Jag blev rekommenderad av Skattemyndigheterna att skriva till er!

Yrkar på att få skulden avskriven!

Har sedan 990421 en skuld hos A-kassan på 22.382 kr. Den är 10 år gammal. Senast jag gjorde en betalning var 020603 på 2.200 kr. Nu har jag bott utomlands i 5 år och inte hört något från detta inkasso-företag? Sedan jag nu varit bosatt hemma igen lite över 1 år, så får jag plötsligt detta kravbrev?!

Jag hävdar nu att pga att jag varit bosatt utomlands i 5 år och ej hört något från dem, så enligt svensk lag skall skulden avskrivas.....??!!

Inkassobolaget hävdar att preskribtion ej kan åberopas...

Dom har ej heller Lagsökt mig via fogden eller något sådant...

Jag tänker bestrida deras beslut men behöver mer fakta om vad som gäller mina rättigheter....

Hjälp!

Tack på Förhand!!

Lawline svarar

Hej.

I Sverige har vi en tioårig preskription (tre år i konsumentförhållanden). Har preskription inträtt kan borgenären inte längre kräva gäldenären på fordran. Dock kan tioårsperioden nollställas genom sk. preskriptionsavbrott. Preskriptionsavbrott sker ex. om gäldenären erinras om skulden eller om denne gör en avbetalning. När du fick kravbrevet började en ny tioårsperiod löpa och du är skyldig att betala skulden. Du har inget att vinna på att bestrida fordran.

MVH

Jon ÖstremRådgivare