Kan man dömas för dråp om man utför en abort

Hej

Jag undrar vad lagen säger om abort som utförs av person som inte är läkare i vecka 22. Räknas det som dråp med fängelse mellan 6-10 år? Eller finns det någon annan paragraf?

Lawline svarar

Hej,

För att dråp ska föreligga krävs att någon berövat en annan människa livet (3:1-3:2 Brottsbalken). Ett foster, oavsett vilken vecka modern är i, är inte en människa i rättslig mening och den som utför en abort kan inte dömas för mord eller dråp på fostret. Däremot kan den som utför en abort utan att vara behörig att utöva läkaryrket dömas för illegal abort (9 § abortlagen). Straffet för illegal abort är böter eller fängelse i högst ett år. Om brottet är grovt är straffet fängelse lägst sex månader och högst fyra år.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare