FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/05/2009

Uppsägning av hyreskontrakt (inneboende)

Hej, jag har hamnat i en tvist gällande uppsägning av ett hyresavtal. Då min inneboende bott hos mig i mindre än tre månader informerade jag henne muntligt om att jag skulle flytta men visste inte riktigt när. Hon tog detta som en muntlig uppsägning och jag såg det som information. Då vi är klasskamrater och jag inte vill skapa osämja erbjöd jag henne även att följa med om hon inte hittat någon bostad vid tid för min flytt vilket gör att jag än mindre kan se det som en uppsägning. Vad gäller för uppsägning som sker när kontraktet varat mindre än tre månader? Vilka formkrav gäller då? Eller är det generell praxis att ett hyresavtal på obestämd tid ska sägas upp skriftligen? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln är att ett hyresavtal skall gälla för obestämd tid om ni inte har avtalat om ett hyresavtal på bestämd tid, enligt 12 kapitel 3 § Jordabalken (JB). Som jag tolkar din fråga har ni ingått ett hyresavtal på obestämd tid och då är uppsägningstiden tre (3) månader i enlighet med 12 kapitel 4 § JB. Du frågade även om möjliga formkrav vid uppsägning av ert kontrakt. Huvudregeln är att hyresavtal skall sägas upp skriftligen, men det finns undantag, bland annat då hyresförhållandet inte har varat längre än tre månader i följd vid den tidpunkt till vilken uppsägningen sker. I ditt fall går det alltså bra att säga upp kontraktet muntligen. Lycka till, Med vänlig hälsning
Rådgivare