Agerande FT-mål

Hej!

Undertecknad har förskottsbetalat och beställt en vara av ett postorderföretag på Internet och enligt gällande villkor skall leverans ske inom 2-5 arbetsdagar. Leverans har emellertid uteblivit och enligt gällande vilkor skriver sig postorderföretaget betalningsskyldiga gentemot kund om varan skadas eller kommer bort i samband med leverans.

Jag har inte erhållit någon leverans eller återbetalning inom en månad trots ihärdiga kontakter med företaget och funderar på att stämma företaget. Då det inte rör sig om mer än ett halvt basbelopp undrar jag om jag har rätt att kräva skadestånd, dröjsmålsränta samt om jag kan bli skyldig att betala den andra partens rättegångskostnader.

Tack på förhand och tack för en superbra sajt!

Lawline svarar

Hej,

Du har rätt i att det gäller speciella regler vid belopp som ligger under ett halvt basbelopp. Detta framgår av Rättegångsbalken (1942:740) 18 kap. 8a § och 1 kap. 3d §. https://lagen.nu/1942:740#K1P2S5

Som framgår av lagtexten har kostnaderna i dessa typer av mål begränsats avsevärt. En timmes rådgivning är ofta i underkant men mer än kostnaden för en timme kommer inte att godkännas. Med ansökningsavgifter avses ansökningsavgiften för ett betalningsföreläggande, för närvarande 300 kr eller ansökningsavgiften för en stämningsansökan, 450 kr.

Jag vill dock påpeka att det förmodligen är bättre att du vänder dig till kronofogden och ansöker om ett betalningsföreläggande enligt Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning 2 § https://lagen.nu/1990:746. Instruktion finns på kronofogdens hemsida (www.kronofogden.se) och det är en enklare summarisk process.

Litet förenklat beskrivet går det till så att du ansöker om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Om din motpart godkänner kravet eller fortsätter att vara passiv kommer kronofogden att meddela ett utslag enligt 42 § lagen ovan. Om din motpart bestrider kommer om du vill det begära att målet överlämnas till allmän domstol.

MVH

Sven LindblomRådgivare