FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/02/2009

Återkallande av körkortstillstånd

Hej, Länsstyrelsen beslutade att återkalla mitt körkort och körkorttillstånd för olovlig körning. Spärrtiden bestämmdes till sex mån. Varför återkallar man körkortstilstånd och vad innebär det? Tacksam för svaret. MVH Svetlana F.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Då Länsstyrelsen återkallar en körkortstillstånd för någon medför det att den personen inte har möjlighet att övningsköra under den tid då spärrtiden löper. Det är ofta så att det indragna körkortet är av behörighetstypen B, medan körkortstillståndet avser fordon av annan behörighet. Anledningen till att körkortstillståndet dras in är att man enligt 4 kap. 4§ Körkortslagen (SFS 1998:488) inte får övningsköra fordon som kräver C, D eller E-behörighet om man saknar körkort med B-behörighet (och naturligtvis inte heller fordon som kräver B-behörighet). Ett återkallat körkortstillstånd innebär alltså att det inte är tillåtet att övningsköra medan spärrtiden gäller. För att kunna övningsköra måste ett nytt körkortstillstånd erhållas. Ansökan om sådant kan göras tidigast 6 månader och slutligen prövas tidigast 2 månader före det att giltighetstiden för beslut om återkallelse eller spärrtid löper ut. Detta framgår av 3 kap. 2§ Körkortsförordningen (1998:980). Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare