FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp10/01/2010

Juridiskt ombud vid polisförhör

Hej!

Jag har blivit kallad till förhör till polis då det har gjorts en anmälan om ofredande. Min uppfattning är att bägge parter agerat likvärdigt.

Vad har jag för skyldigheter/rättigheter vid ett förhör, som jag är kalld till och går på av egen fri vilja?

Har själv genom mail bett polis kontakta mig för info från mig rörande fallet, detta har de EJ gjort. Är det av vikt att framlägga anmälarens agerande i förhör eller ska jag vänta med detta tills ev. tingsrätt?

Skall jag kontakta ev. juridsik hjälp redan nu?

Lawline svarar

Dina skyldigheter som misstänkt för brott är att du måste inställa dig till förhöret, annars riskerar du att hämtas till förhöret.

Dina rättigheter som misstänkt är att du har rätt att ha advokat närvarande vid förhöret. Offentlig försvarare skulle kunna förordnas av tingsrätten vid behov.

Vid förhör skall alla omständigheter som talar till din fördel läggas fram. Om du underlåter att lägga fram alla relevanta omständigheter kan du komma att ifrågasättas om du tar fram dem i rättegång.

När man är misstänkt för ett brott är det att rekomendera att kontakta juridisk hjälp innan man skall gå på förhör. Hör av dig till tingsrätten för att få information om rätten till offentlig försvarare.

Lina RadovicRådgivare