Vad är industrihampa?

om SKL inte gjort någon mätning på thc-halten, kan dom då avgöra om det är industrihampa eller ej? Alltså, vad är egentligen industrihampa? Är det alla hampa med en thc-halt lägre än 0,2 % eller finns det andra kriterier?

Lawline svarar

Hej!

Med hampa menas cannabis på latin, och som huvudregel är all cannabis förbjuden att odla eller inneha. Industrihampan är ett undantag från den huvudregeln vilket innebär att den är tillåten att odla om du uppfyller vissa krav.

Dessa krav är att man skall ha ingett en ansökan om arealstöd till länsrätten, (ha en köpare till skörden i förväg) samt att hampan högst får innehålla 0,2% THC. Uppfyller man inte dessa krav riskerar man straff enligt Narkotikastrafflagen.

För att avgöra om det är industrihampa måste man göra en mätning av THC värdet, då den olagliga hampan och den lagliga är av samma art och därmed är det svårt att skilja dem åt utseendemässigt.

Mvh

Dennis CarlssonRådgivare