Upphovsrättsskydd

Jag har gjort travestier på några kända sångtexter och undrar nu om jag har

rätt att uppträda med dessa, samt att göra en cd-skiva där dessa ingår.

Har läst att man får göra travestier utan upphovsrättsmannens tillåtelse.

Men när jag spelar in en skiva så använder jag ju dennes ackordsföljd och melodi.

Lawline svarar

Hej!

Det är en relativt svår fråga. Jag utgår i mitt svar från Högsta Domstolens ställningstagande i fallet mellan Pippirull (radioprogrammet i P3) och Gunilla Bergström (författare till Alfons-böckerna) NJA 2005:905. Högsta Domstolen säger där att travestier och parodier kan vara att betrakta som självständiga verk och därmed falla utanför upphovsrättens skyddsram. De fortsätter vidare med att förklara begreppet travesti. Travesti enligt Högsta Domstolen är när man skapar en komisk effekt som är helt främmande för originalverket. Nu kan jag ju inte bedöma huruvida dina verk skulle kunna anses som travestier enligt Högsta Domstolen och därmed falla utanför Upphovsrättslagens skydd. I fallet kom domstolen fram till att Pippirulls verk var ett självständigt verk och gjorde därför inte intrång på Gunilla Bergströms rättigheter.

Vad du vidare bör tänka på är att det finns en gräns för travestierna i 3§ 2 stycket Upphovsrättslagen. Där står det att verket inte får göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller sammanhang som är kränkande för upphovsmannen. Högsta Domstolen uttalar att även om travestin kan betraktas som ett självständigt verk så kan travestin kränka konstnärens anseende så pass att den därför bör förbjudas.

Mvh

Anders SvenssonRådgivare