Att kräva in gammal skuld - betalningsföreläggande

Jag lånade ut 15.000kr till en bekant den 20 December 2007 och han skulle betala tillbaka 16.000kr innan den 1 Mars.

På kvittot står det.

\"Om inte pengarna betalas tillbaka innan 1 Mars tillkommer 30% ränta per månad på original beloppet.\"

Nu är det 4 April 2009 och han har fortfarande inte betalat hela lånebeloppet, utan han har enbart betalat igen 7000kr på 12 månader sen sista inbetalningsdagen.

Har jag nån chans att dra det här till kronofogden/domstol och sedan få han att betala lånet och ge mig nån sorts ränta på lånet.

Lawline svarar

Hej,

Då ni kommit överens om att lånet skulle betalas tillbaka senast den 1 mars (jag förmodar 2008) är gäldenären i dröjsmål. För att få hjälp med återkravet kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM) enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746). KFM fastställer att din fordran är riktig och kan även hjälpa dig att kräva in betalningen. Det görs genom att de undersöker gäldenärens tillgångar och därefter företar utmätning hos gäldenären om denne inte betalar av fri vilja. Ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr och avgiften för verkställighet är 600 kr. Sistnämnda belopp betalas dock av gäldenären under förutsättning att han inte saknar tillgångar.

Vad avser ditt räntekrav så skall även det anges i din ansökan om betalningsföreläggande. Då räntesatsen är högre än gällande dröjsmålsränta enligt räntelagen skall du åberopa kvittot som grund för ditt anspråk.

Om gäldenären skulle bestrida din ansökan, d v s invända att det ej föreligger någon fordran, kan du begära att ärendet lämnas över till tingsrätten som får lösa tvisten. Om tingsrätten i dom fastslår att din fordran är riktig kan domen läggas till grund för att KFM skall driva in betalningen. Ansökan om stämning i tingsrätten kostar 450 kr och om det omtvistade beloppet överstiger ett halvt basbelopp (21 400 kr för 2009) får den som förlorar målet stå för båda parters rättegångskostnader. I tvister som rör mindre belopp begränsas ersättningen för rättegångskostnader till ersättning för en timmes rättslig rådgivning, ansökningsavgift, resa och uppehälle för part i samband med sammanträde samt eventuella kostnader för vittnesbevisning och översättning av handling.

Du kan läsa mer om betalningsföreläggande samt hitta ansökningsblankett http://www.kronofogden.se/villfabetalt/villfabetalt.4.7b610ded10741da92fa8000822.html.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Kristina LjungströmRådgivare