FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2009

Varför är självmord lagligt?

Varför är mord inte lagligt medan självmord är lagligt? Hur döms det i länder där självmord är olagligt hamnar man i fängelse?

Lawline svarar

I Brottsbalkens 3 kap. 1 § föreskrivs det att” den som berövar annan livet döms till mord”. Att det är annans liv som skall berövas är ett objektivt rekvisit. Rekvisit är förutsättningar för en viss gärnings straffbarhet. Att ett rekvisit är objektivt förstås att förutsättningen skall hänföra sig till ett yttre förhållande. För att någon skall bli dömd enligt svensk rätt krävs att det finns stöd i lagen. Svaret på din fråga är således att eftersom det inte finns någon paragraf i lagen som kriminaliserar självmord samt att det krävs att det är någon annan som har berövat någon livet för att det skall bli mord är självmord inte straffbart Med vänlig hälsning
Daniela PantoRådgivare