FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/11/2009

Avvikande beteende hoa häst att se som fel i vara?

Jag har köpt en häst. Hästen är ung och relativt lite hanterad, vilket jag var medveten om vid köpet.

Vid hemkomst har hästen uppvisat ett beteende som jag aldrig sett maken till tidigare. Den vägrar låta sig stängslas in utan springer rätt igenom staket, såväl med eltråd som med plankor. Den drar sig inte för att springa rätt över folk som försöker hindra utbrytningen.

Vid det sista tillfället kastade sig hästen igenom ett staket med både el och plankor. Därefter satte den iväg rätt över gården, ner till stranden där den hoppade i vattnet, simmade tvärs över sjön, vände håll och simmade till andra änden för att slutligen vända och simma hem, där den fortsatte springa innan jag fick stopp på den vid vägen.

Jag har aldrig varit med om liknande. Hästen beter sig helt irrationellt, det mest logiska är vore att springa till stallet och de andra hästarna. I min vildaste fantasi hade jag inte kunnat förutse något sådant.

Kan jag anse att varan, hästen, avviker från vad jag med fog kunnat förutsätta? Innan köpet undersökte jag hästen hos säljaren och fann den snäll. Det är normalt att hästar påverkas av en förflyttning, men konsekvenserna i det här fallet är extraordinära.

Lawline svarar

Hej,

Vad jag förstår har du inte köpt hästen i egenskap av konsument utan både du och säljaren är privatpersoner alternativt näringsidkare. Köplagen blir då tillämplig, se https://lagen.nu/1990:931.

Enligt Köplagen ska fel anses föreligga bl.a. om varan inte överensstämmer med vad köparen med fog kunnat förutsätta. Detta innefattar i princip vadsomhelst och en bedömning får göra i det enskilda fallet. Vidare gäller att köparen inte kan åberopa som fel det denne bort upptäckt vid undersökningen. Detta omfattar även sådant som innebär en risk för framtida problem, om t.ex. en dålig egenskap som visar sig vid undersökningen är det införstått att denna kan komma att utvecklas negativt. Bedömningen av om fel föreligger görs utifrån tidpunkten då risken gick över på dig, dvs. vid avlämnandet eller hämtningen av hästen. Säljaren ansvarar inte för fel som uppstår senare. Om felet fanns redan vid risken övergång kan dock läget bli annorlunda.

Det framkommer inte av din fråga om säljaren under förhandlingarna antydde att denna visste om problemet och lagt märke till beteendet hos hästen förut. Eftersom du var medveten om att hästen var ung och svårhanterad förutsätter jag dock att det inte rör sig om ett rent vilseledande från säljarens sida. Att du var medveten om detta innebär dock inte att säljaren inte kan hållas ansvarig. Som sagt görs en bedömning utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Man måste även beakta eventuella friskrivningsklausuler och det framgår inte heller om några sådana finns i ert köpeavtal. Det kan dock påpekas att en generell friskrivning, t.ex. ”säljes i befintligt skick”, inte gäller om säljaren underlåtit att upplysa om sådant som du med fog kunnat räkna med att bli informerad om vid köpet.

Om du lyckas visa att fel faktiskt föreligger aktualiseras främst hävning som påfäljd då prisavdrag eller omleverans knappast är aktuellt ifråga om en häst. Hävning aktualiseras endast då felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller bort insett detta. Om felet anses ha legat inom säljarens kontroll kan även skadestånd vara aktuellt.

Eftersom det rör sig om en levande varelse är bedömningen väldigt svår. Det faktum att det rör sig om en ung häst som delvis påverkas av flytten men också kan utvecklas på oförutsedda sätt gör det inte enklare. Utifrån de uppgifter du angett verkar hästens beteende minst sagt ologiskt och märkligt men om detta är ett beteende hästen har utvecklat efter köpet kan det bli svårt att häva köpet.

Vänliga hälsningar,

Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare