FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/09/2009

Hur sätter man igång en civilprocess?

Hej. Jag har köpt en mobiltelefon från en privatperson över en internetauktion, och fått en skadad vara levererad. Annonsen skrev klart och tydligt att varan var helt utan repor, men de faktiska skadorna är mycket grova, och inte av en karaktär som kan ha uppstått vid frakt. Det är ingen tvekan om att varan i sitt nuvarande skick inte lever upp till annonsens beskrivning, men säljaren hävdar att skadorna inte fanns när varan skickades. Av skadornas karaktär att döma, upplever jag att jag har mycket god trovärdighet i en rättstvist, men hur går jag över huvud taget vidare med fallet? Polisen vill inte ta emot en polisanmälan, eftersom det faller under civilrätt. Vart ska jag vända mig, och vad finns det för risker? Ifall jag vinner fallet, får säljaren betala hela rättsprocessen, eller kommer det att bli en dyr affär för min egen del?

Lawline svarar

Hej, Det rör sig mycket riktigt om en civilrättslig fråga och du får för att få frågan prövad i domstol stämma din säljare. En sådan process börjar med att du lämnar in en stämningsansökan till domstol, i det här fallet torde det bli den tingsrätt inom vars domsaga som din säljare har sin hemvist (är folkbokförd), se 10 kap. 1 § RB https://lagen.nu/1942:740#K10. För att tingsrätten ska behandla din stämningsansökan krävs att du betalar stämningsavgiften som för närvarande är 450 kronor. Stämningsansökan måste för att den inte ska avvisas eller bli föremål för kompletteringsförelägganden uppfylla de krav som framgår av 42 kap. 2 § RB, se https://lagen.nu/1942:740#K42. Du måste bl.a. uppge ett bestämt yrkande (t.ex. att domstolen ska förpliktiga säljaren att till dig utge ett belopp på x antal kronor) och grunden/grunderna för detta (t.ex. att varan var behäftad med fel eftersom den inte stämde överrens med vad som avtalats) samt vilka bevis som åberopas och vad de ska styrka (t.ex. att du åberopar avtalet – som ska styrka hur varan skulle ha sett ut om den vore avtalsenlig och mobiltelefonen – som ska styrka de skador som utgör felet), m.m. se paragrafen, se även 33 kap. 1 § RB https://lagen.nu/1942:740#K33. Risken med att stämma säljaren är att du kan dra på dig kostnader i det fall du förlorar tvisten. Den som förlorar tvisten blir skyldig att betala även motpartens rättegångskostnader, 18 kap. 1 § RB, se https://lagen.nu/1942:740#K18. Eftersom det rör sig om ett mål där tvistemålet har (antar jag) ett lågt värde finns begränsningar i ersättningsskyldigheten, se 18 kap. 8a § RB https://lagen.nu/1942:740#K18. Rättsskyddsförsäkring ingår oftast som en del av din vanliga hemförsäkring, men det finns såväl självrisk som beloppsbegränsningar (se ditt försäkringsavtal). Innan du går till rättegång bör du fundera över saken, har du verkligen så starka bevis som du tror? Är du beredd att i värsta fall stå för dina egna såväl som för motpartens kostnader? Börja med att höra av dig till din säljare och uppge för denne att du överväger att ta saken till rättegång, inför ett sådant hot kan säljaren många gånger ändra sin tidigare ståndpunkt och det blir möjligt att lösa tvisten utan hjälp av domstol. Tänk också på att det är en sak att ha rätt, men en helt annan (och svårare) sak att få rätt i domstol! Lycka till! M.v.h.
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare