FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/05/2009

Häck planterad intill tomtgräns

Hej ! Vi har en granne som för ett par år sedan planterade tujaplantor i direkt anslutning till tomtgränsen, dock ej PÅ densamma. Min fråga är följande: har grannen någon skyldighet att klippa/hålla denna häcken på en lagstadgad höjd eller får han låta den växa tills den övergår i en olägenhet för oss, sägas skall att den växer mellan vårt hus och sjön, så den tar inte all, men en god del av sjöutsikten för oss. Tacksam för svar ...

Lawline svarar

Hej, Enligt 3:1 Jordabalken ska var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen. 3:2 Jordabalken säger att ni om rot eller gren tränger in på er fastighet från er grannes och det medför olägenhet för er, får ni ta bort roten eller grenen. Er granne ska dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om den kan befaras medföra skada av betydelse för honom. Svar på din fråga är att ni får klippa bort grenar och liknande som kommer in på er tomt, enligt ovan. Huruvida grannen får låta häcken växa hur hög som helst finns normalt inga regler om så länge den står på hans tomt. Det som sägs angående häckar är att de inte får skymma trafiksikt. Jag skulle dock råda er att höra med er kommun om hur det ligger till hos er för att få ett definitivt svar. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare