FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/06/2006

Arvsskifte

Hur genomföres ett arvsskifte, när det endast finns en dödsbodelägare?

Lawline svarar

Hej, Jämlikt 18 kap 1 § ÄB så skall efterlevande make, sambo, arvingar eller universella testamentstagare (dödsbodelägare) gemensamt förvalta den avlidnes egendom under boets utredning. Dödsboet är med andra ord en egen juridisk person som förvaltas av dödsbodelägarna till dess att bouppteckningen är klar. Bouppteckning över den avlidnes bo skall sedan företas inom tre månader efter dödsfallet enligt 20 kap 1 § ÄB. Bouppteckningen är en förteckning över den avlidnes tillgångar och skulder samt vilka som är dödsbodelägare. Denna skall upprättas av två utomstående gode män som intygar att boet har värderats på rätt sätt. De gode männen skall vara kunniga och trovärdiga och får inte vara dödsbodelägare eller efterarvingar. Det spelar med andra ord ingen roll för upprättandet av denna handling om det finns en eller flera dödsbodelägare. Handlingen skall sedan undertecknas och enligt 20 kap 8 § ÄB inges till skatteverket för registrering inom en månad från att den upprättats, jämte en bestyrkt kopia. Jämlikt 20 kap 3 a § så kan skatteverket översända förtryckta blanketter för bouppteckning som innehåller alla grundfakta. Blanketter för bouppteckning och ytterligare praktisk information angående detta kan du finna på www.skatteverket.se Efter det att bouppteckningen registrerats vid skatteverket så skall arvsskifte upprättas. Detta är vanligtvis en skriftlig handling där tillgångarna fördelas och undertecknas av samtliga arvingar i enlighet med 23 kap 4 § ÄB. Arvsskiftet kan upprättas efter egen överenskommelse och är en privat handling som upprättas av dödsbodelägarna själva om de är överens. Arvsskiftet behöver inte registreras men är viktig som fångeshandling då den är nödvändig för att tillgångarna skall föras över till arvingarna och dödsboet upphöra. När skiftet skall ske finns inte reglerat i någon egentlig mening. Arvskifteshandlingen är således ett bevis om äganderätten till den ärvda egendomen. Du kan således även som ensam dödsbodelägare upprätta en skifteshandling som du skriver under som enda arvinge. Vänligen,
Jenny LarseRådgivare