FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/04/2009

Uttagande av avgift vid kortköp

Hej! Jag har länge gått och irriterat mig över en sak som händer mig jämt och ständigt. När jag t ex ska handla mat på den lokala pizzerian eller någonting i en kiosk så påpekar personalen väldigt ofta att de tar ut en kortavgift på exempelvis 5 kr när man vill betala med bankkort, får man verkligen göra detta?? Det är väl ändå dom själva som ska betala avgiften och inte kunderna! Mvh

Lawline svarar

Det finns ingen lag som säger att det är olagligt att ta ut en kortavgift. Däremot har vissa kortföretag, däribland VISA, i sina avtal ett förbud mot att ta ut en avgift av kunden. Mastercard har inte något sådant förbud längre. De butiker som tar ut en kortavgift gör vanligen det oavsett vilken typ av kort du betalar med. Butiken gör sig då skyldig till ett kontraktsbrott, vilket många handlare inte bryr sig om. Det är dock inget du som konsument kan göra så mycket åt. Möjligen kan man uppmärksamma banken om att en viss handlare tar ut avgiften. Du kan dock inte vägra att betala avgiften då handlaren inte har någon kontraheringsplikt( d.v.s. skyldighet att göra en affär) i förhållande till dig. Vill han inte sälja till dig så behöver han inte göra det. Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du har några fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare