FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/04/2009

Vad händer med dotterbolaget vid moderbolagets konkurs?

Hej. Jag undrar vad som normalt händer med ett dotterbolag om moderbolaget går i konkurs? Finns det något klart och enkelt svar på detta? Vilket lagrum gäller? Tack så mycket för svar!

Lawline svarar

Hej! Ett moderbolag och ett dotterbolag är rättsligt sett olika (juridiska) personer; vad som händer med den ena påverkar egentligen inte den andra i särskild hög grad. Vad gäller just konkursfallet så kommer aktierna i dotterbolaget ses som en tillgång bland andra i moderbolagets konkursbo; de kommer alltså att säljas till högst bjudande. Konsekvenserna av detta för dotterbolaget blir inte annorlunda än om moderbolaget hade sålt aktierna i dotterbolaget utan att gå i konkurs – dotterbolaget får nya ägare som kan välja att driva företaget på ett annat sätt osv., men någon direkt rättslig konsekvens inträder inte för dotterbolaget. Detta står inte uttryckligen i någon lag utan är en konsekvens att aktiebolag (även dotterbolag) är självständiga juridiska personer enligt svensk rätt. De enda rättsliga konsekvenserna som kan inträffa direkt pga. en konkurs har att göra med koncerner. Om moderbolaget äger en tillräckligt stor andel av aktierna och rösterna i dotterbolaget föreligger det en koncern, både enligt aktiebolagslagen (ABL 1 kap. 11 §, se https://lagen.nu/2005:551#K1R8) och inkomstskattelagen (IL 35 kap. 2 §, se https://lagen.nu/1999:1229#K35). Koncerner har vissa särskilda rättigheter och skyldigheter, som kan antingen försvinna om moderbolaget går i konkurs och likvideras (då föreligger det kanske ingen koncern längre) eller övergå till ett nytt moderbolag (se t.ex. om skyldigheten för moderbolaget att upprätta en s.k. koncernredovisning i 7 kap. 1 och 4 §§ årsredovisningslagen; se https://lagen.nu/1995:1554#K7). Observera att jag bara beskrivit de rättsliga konsekvenserna av att ett moderbolag går i konkurs. Om verksamheten är väldigt integrerad mellan dotter- och moderbolaget så kanske kan dotterbolaget av ekonomiska skäl inte fortsätta med sin verksamhet; detta är dock ingenting som har med juridik att göra. Hoppas detta var till hjälp! MVH
Dennis AndreevRådgivare