FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/06/2006

Talerätt ang hävande av faderskap efter faderns död

Vi är fem syskon varav 3 är helsyskon och två är halvsyskon med olika mammor. Nu tvivlar vi fyra äldsta på att vår lillasyster verkligen är just vår lillasyster. Vår far gick bort i vintras och vi kan tyvärr inte fråga honom men omständigheter gör att vi tvivlar. En faderskapsutredning gjordes -92 men då var hon 4 år och redan där undrar vi varför den kom till så sent. Vår far har skrivit under den men något blodtest har inte gjorts. Hennes mamma vägrar nu att låta henne ta ett DNA. Kan vi, på något sätt, upphäva utredningen och kräva ett DNA? Vad kan orsaken vara att faderskapsutredningen gjordes så sent? Vi ska snart skifta arvet och hoppas på ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, Som det verkar av er fråga så var blev er far förklarad fader till er lillasyster 1992. Talan om ogiltighetsförklaring av faderskap får, när mannen är avliden, väckas av var och en som är arvsberättigad (det vill säga ni som är avkomlingar till den avlidne), enligt Högsta domstolens avgörande NJA 1988 s 525. Enligt samma rättsfall kan dock detta endast göras om mannen inte varaktigt har sammanbott med barnet eller mannen har erkänt barnet som sitt. Frågan antyder att er far själv har erkänt barnet som sitt och då finns det nog inget ni kan göra. Även om det nu skulle vara så att er far inte är den biologiska fadern så är han ändå er lillasysters rättsliga fader och hon äger således rätt att ta del av arvet. Orsaken till att faderskapsutredningen gjordes så sent är omöjlig att gissa utan mer fakta, det kan vara allt från att han var okänd och gav sig tillkänna eller att de levde i ett samboförhållande utan att anmäla honom som fader. Återkom gärna om jag missuppfattat något eller något är oklart. Med Vänliga Hälsningar
Daniel SvenssonRådgivare