FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt07/05/2009

Rätt till ersättning om min bild används i reklam?

Hej! Jag och mina tre kompisar blev fotade under en festival år 2007 då vi tittade på en konsert. Bilden har legat på en lokal hemsida men nu har de använt bilden i marknadsföringssyfte på en stor roll-up som de använder för att marknadsföra festivalen då de är i olika städer. På roll-upen är det 6 st bilder på olika festivalattraktioner och bilden på oss är den enda närbilden på människor. Vi har inte blivit tillfrågade om vi vill ställa upp på detta och inte på något sätt godkänt bilden. Får man göra så här? Är de ersättningsskyldiga?

Lawline svarar

Hej, I lagen om namn och bild i reklam (https://lagen.nu/1978:800) stadgas att näringidkare inte får nyttja annans bild i sin marknadsföring utan dennes godkännande. Lagens 3 § ålägger den som bryter mot förbudet att betala skäligt vederlag till den vars bild nyttjas. Om det skulle kunna visas att ni lidit någon skada kan det också bli aktuellt med skadestånd - men utan att ha någon ytterligare information om ert fall skulle jag tro att det är svårt att visa på någon ersättnningsgill skada. Att uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryta mot förbudet i lagen kan dessutom föranleda att böter utdöms. Får ni inget gehör från festivalarrangören avseende ert vederlagskrav kan ni ansöka om stämning vid tingsrätten. En stämningsansökan kostar 450 kronor och om ersättningskravet inte överstiger ett halvt basbelopp (21400 kr för 2009) riskerar ni inte att behöva betala hela den andra partens rättegångskostnad utan endast för vissa mindre poster (en timmes rättslig rådgivning, resa och uppehälle för motparten i samband med sammanträde och eventuell vittnesbevisning). I ett mål där det omtvistade beloppet är högre än ett halvt basbelopp är det nämligen så att den förlorande parten åläggs att betala alla skäliga kostnader som motparten haft på grund av rättegången. Se härom 18 kap 8 a § rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740). Mitt råd till dig är att först och främst kontakta arrangören och begära vederlag för deras nyttjande av bilderna. Hoppas att du och dina vänner är hjälpta av svaret! Vänligen
Kristina LjungströmRådgivare