FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt22/05/2009

Hur kan man likvidera och/eller tömma ett AB på pengar?

Kan man lagligen göra aktier värdelösa genom att föra över alla tillgångar till ett annat bolag. Eller lägga ner bolaget trots att det går bra.Och starta upp ett nytt.

Lawline svarar

Hej! Det finns ett otal transaktioner man kan företa med ett aktiebolag som på olika sätt minskar dess förmögenhet. Det finns utan tvekan komplicerade upplägg som gör det möjligt att i viss mån tömma ett AB på pengar på ett sätt som inte är olagligt eller i vart fall aldrig kommer att upptäckas. Huvudregeln är dock den att ett bolag inte får ge bort egendom – dess enda syfte är ju att tjäna pengar, och detta skulle strida mot detta syfte. Reglerna om olika typer av värdeöverföringar ut ur bolaget finns främst i 17 kap. aktiebolagslagen (se https://lagen.nu/2005:551#K17); dessa regler är ganska komplicerade, men innebär i korthet att ett bolag sällan får ge bort egendom. Det finns också regler i 25 kap. 13 – 20 §§ om att ett bolag som har för lite förmögenhet måste likvideras och att VD, styrelse och aktieägare kan i värsta fall bli personligen betalningsansvariga för bolagets skulder (se https://lagen.nu/2005:551#K25R13). Jag skulle alltså å det starkaste avråda någon som inte har gedigen kunskap om aktiebolagsrätt från att försöka föra över pengar och tillgångar till ett annat bolag och tömma det första på pengar. Likvidation däremot är något aktieägarna kan besluta om på en stämma (25 kap. 1 – 2 §§ ABL; se https://lagen.nu/2005:551#K25R1); exakt hur beslutet ska gå till framgår av 24 kap. 3 – 9 §§ (observera dock att om en enda person äger alla aktier i företaget behöver en formell stämma enlig 25 kap. 2 – 6 §§ inte hållas, det räcker med ett ”stämmoprotokoll” där stämmans beslut anges enligt 25 kap. 7 §). Ett beslut om likvidation kan alltså fattas så fort mer än hälften av aktieägarna vill det; om bolaget går bra eller dåligt spelar här ingen som helst roll. Om någon eller några av aktieägarna sedan väljer att använda de tillgångar som fanns kvar i det likviderade bolaget efter att alla skulder betalts för att starta upp en ny verksamhet, så finns det inget som hindrar dem från att göra det, inte ens om den nya verksamheten är densamma som den gamla. MVH
Dennis AndreevRådgivare