FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/05/2009

Dålig vägg, vems är ansvaret att rätta till?

Hej, Bor i en bostadsrätt i Göteborg, och har problem med en vägg som delas med en granne, dvs. väggen som skiljer mitt vardagsrum och grannens kök. Det är en äldre fastighet och sättningar har gjort att det är en mellanrum mellan vägg & golv på ca. 1-2cm längs nästan hela väggen, ca 2m. Problemet är det luktar bl.a. rök & mat os in i min lägenhet, från grannen. Vems ansvar är det att åtgärda väggen mellan lägenheterna? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej tack för din fråga. Får att kunna ge ett mer precist svar måste jag känna till fler omständigheter i det enskilda fallet. Frågan rör vem som har ansvar för väggen som finns mellan dig och din granne. Svaret är bland annat beroende av vad som står i bostadsrättsföreningens stadgar. Kontakta styrelsen i din förening för att ta reda på om det är du eller förenigen som ska åtgärda väggen. Med vänliga hälsningar
Fredrik HanssonRådgivare