FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/07/2006

Samboavtal

Hej! jag ska själv köpa ett hus där jag kommer att bo med min kille. Vi har tänkt skriva samboavtal där fastigheten tillfaller mig vid separation. Han kommer däremot att göra en del arbete på fastigheten som jag undrar hur man kan hantera i ett avtal, så han inte skulle gå lottlös ur det hela. Han kommer inte att köpa in sig i huset.

Lawline svarar

Hej! Du måste tänka på att det vid samboförhållanden är omöjligt att ge den andra parten samma rättigheter som vid äktenskap. Det finns också en sambolag som gäller från 2003 som kan ge ytterligare vägledning i frågan. Vissa regleringar kan dock självklart göras genom avtal och som då gäller parterna emellan. Ni kan t.ex. avtala om att din sambo vid separation etc. får ersättning på annat sätt (pengar eller dyl. motsvarande reparationens värde). Ett sådant avtal gäller då endast mellan er och inte mot tredje man. Vid dödsfall eller dylikt måste därmed sambon själv kräva sin rätt i dödsboet. Vill ni vara säkra att han kommer få viss ersättning kan du självklart välja att ersätta honom direkt genom t.ex. en gåva.
Rådgivare