Återbetalningsskyldighet?

Hej,

Jag har fått en månadslön utbetalt av misstag från ett företag jag arbetade på för 2 år sedan. Utbetalningen gjordes för drygt ett år sedan i samband med att jag avslutade min tjänst på ett annat företag. Lönen därifrån var förskjuten, jag väntade mig semesterersättning + att jag fick lön samma månad av mitt nya jobb så denna lön mottog jag i god tro om att det var semesterersättning. Det blev mkt pengar på en gång i 3 månader i rad och felaktiga lönen kom emellan stolarna. Nu 1 år senare begär min fd arbetsgivare tillbaka denna lön, har jag rätt att betala tillbaka och om det går till tingsrätt hur mkt kan jag få betala som mest utöver de pengar som felaktigt utbetalats till mig?

Lawline svarar

Hej,

Utgångspunkten vid felaktig utbetalning är att pengarna ska återbetalas. Har dock betalningsmottagaren i god tro inrättat sig efter betalningen föreligger ingen återbetalningsskyldighet. Att bevisa ond tro ankommer på den som påstår det, i förekommande fall din förra arbetsgivare. Vad gäller inrättandet innebär detta i princip att man ska ha förbrukat pengarna. Beaktas ska även huruvida någon av parterna förfarit oaktsamt vid utbetalningen och att uppfattning i doktrin förefaller som att HD varit sträng mot utbetalarens krav.

Någon lagregel på detta område finns ej. Frågan har behandlats i praxis/doktrin.

Med vänlig hälsning

Gustav NittbyRådgivare