FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/12/2009

Ip-rätt skilsmässa

Jag genomgâr en skilsmässoprocedur i Frankrike. Jag vill skiljas, han vägrar. Jag fick rätt att flytta till eget boende för ett âr sedan. Vi har en 3-ârig son som bor hos mig, men som är hos sin pappa varannan helg och en kväll i veckan. Jag lämnade honom pga hans obsessionella, kontrollerande, tidvis verbalt vâldsamma och även fysiskt vâldsamma (misshandlade vâr hund till och med när han var en liten valp och har även slagit mig) karaktär. Han har även varit otrogen. Jag har mycket svârt att bevisa dessa fakta. Förutom nâgra vittnesmâl. Jag vill flytta hem till Sverige. Domstolsförhandlingar har ägt rum. Det kändes definitivt som en stor nackdel för mig att jag är svensk. Vad kan jag göra om domaren inte lâter mig flytta hem med min son? Finns det möjlighet att fâ nâgon svensk hjälp/prövning?

Lawline svarar

Hej!

Jag förstår att du befinner dig i en besvärlig situation. Först och främst hoppas jag att du är medveten om att ingen kan tvinga dig att stanna kvar i Frankrike. Det som är mer problematiskt är hur du lagligt ska kunna få med dig din son. Det som inte riktigt framgår av din fråga är om du har vårdnaden om din son, eller om ni har gemensam vårdnad. Jag utgår från att ni har gemensam vårdnad, för är det du som har ensam vårdnad är det också du som bestämmer var din son ska bo.

Enligt den internationella privaträtten gäller Brysselkonventionen för länderna i Europa vid fråga om domstolsbehörighet. Huvudregeln är att talan mot din man ska väckas i det land där han har hemvist (Frankrike), enligt art 2, se https://lagen.nu/1998:358. Det finns ingen annan bestämmelse i lagen som säger det motsatta vilket betyder att det är detta som gäller och det är därför riktigt att du har väckt talan mot din man i fransk domstol.

Brysselkonventionen ger inte svensk domstol behörighet att pröva konflikten. Om du däremot skulle flytta till Sverige och få hemvist där (för att se om du har hemvist i Sverige tittar man enligt praxis på din livssituation och om din avsikt är att bo där för en lång tid) och din man skulle väcka talan mot dig skulle han vara tvungen att väcka talan mot dig i Sverige. Svensk domstol skulle då ha behörighet att pröva tvisten.

Nu är ju så inte fallet och om domaren inte låter dig flytta hem med din son, ska du först och främst överklaga. Sen skulle jag råda dig att ta kontakt med en jurist som är expert på internationell privaträtt. För det bästa vore om någon kunde hitta ett sätt där du kunde få din talan prövan om inte i Sverige så åtminstone enligt svensk lag.

Jag önskar dig lycka till!

Mvh

Frida HenkowRådgivare