FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/07/2006

Bostadsrättsförening förhalar reparation

Hej! En radonmätning genomfördes i vår lägenhet. Vi fick resultatet skriftligt, och fick ingen vidare information från bost. föreningen ang. resultatet. Vi kollade då upp tillåtna värden och såg då att våra värden var mycket höga och måste åtgärdas. Denna upptäkt kom i samband med att vi skulle sälja lägenheten. Vår mäklare avrådde oss från att sälja eftersom värdet på lägenheten skulle sjunka drastiskt, till dess att radonvärdet åtgärdats. Detta skedde ca. ett år efter föreningen fått svar på radonmätningen. Vår lägenhetsförsäljning fick ställas in, och föreningen lovade åtgärda radonet. (vår lägenhet var den enda som hade för höga värden). Vi har erbjudit oss att hjälpa till med att skaffa offerter från saneringsföretag och annat som ska göras, men styrelsen vill sköta det själva. Nu har det gått nästan ytterligare ett år och trots påtryckningar från oss har ingenting har gjorts.. Hur ska vi hantera det här? Har vi några rättigheter i en sån här situation? Vi har nu fått vänta två år på att kunna sälja vår lägenhet. Tacksam för svar på denna långa fråga!

Lawline svarar

Hej Jag utgår ifrån att det är klarlagt att ansvaret för att åtgärda radonproblemet enligt stadgarna ligger på bostadsrättsföreningen. Om så är fallet och bostadsrättsföreningen efter tillsägelse från dig inte åtgärdar problemet så snart det kan ske får du på bostadsrättföreningens bekostnad själv avhjälpa felet, Bostadsrättslag (SFS 1991:614) 7 kap 2 och 4 §§ se http://lagen.nu/1991:614. 2 år utan åtgärd är utan tvekan inte ”så snart det kan ske”. För den tid som lägenheten är i bristfälligt skick har du även rätt till nedsättning av årsavgiften. Skulle det bli en tvist mellan dig och bostadsrättsföreningen kan du vända dig till domstol eller bostadsrättsnämnden (www.bostadsrattsnamnden.se) för tvistelösning. Du får även frånträda bostadsrätten efter uppsägning men jag antar att detta inte är aktuellt. Lycka till!
Rådgivare