Uppsägning av hyreskontrakt

Hej!

Jag har en fråga om uppsägning av en hyresrätt.

Jag skickade in en uppsägning av ett hyreskontrakt där jag skrev följande:

Uppsägning av hyreskontrakt

Här med säger jag upp hyreskontraktet som gäller lägenhet *********. Flyttar ut ur lägenheten om tre månader from idag, dvs 31 juli 2009.

Undertecknade sedan med mina uppgifter och skrev under. Jag postade brevet till hyresvärden samma dag (31 juli, vilket var en fredag)

Den 30:e juli 2009 hade jag även ringt hyresvärden och sagt upp hyresavtalet muntligen och meddelat att det kommer en skriftlig komplettering.

Veckan efter fick jag ett jag ett brev att hyresvärden mottagit uppsägningen den 4 augusti. Hyresvärden menar att uppsägningen gäller from den 4 augusti.

I hyreskontraktet framgår det inte att uppsägningen skall gälla from det datum då den skriftligauppsägningen mottagits av hyresvärden

Min fråga är: From vilket datum gäller uppsägningen?

Lawline svarar

Hej,

Uppsägning av ett hyreskontrakt måste vara skriftligt om hyresförhållandet har varat längre än tre månader i följd när uppsägningen görs. Undantaget är att en muntlig uppsägning är möjlig om den görs som i det här fallet av dig, hyresgästen och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande på att uppsägningen har gjorts det datumet. I det här fallet gäller ju brevet inte den muntliga uppsägningen den 30:e juli, utan endast mottagandet av den skriftliga uppsägningen den 4 augusti. Det stämmer att uppsägningstiden gäller från den dag då hyresvärden delges uppsägningen, alltså när hyresvärden har tagit del av innehållet i brevet du skickade. Därför är det den 4 augusti som uppsägningen gäller ifrån jfr 8 § hyreslagen se https://lagen.nu/1970:994#K12

Med vänlig hälsning

Natalie LindgrenRådgivare